فرقی نداره تازگیا کارتون رو از دست دادین یا می خواید در جست وجوی پیشرفت کار دیگری رو امتحان کنین. اگه مثل خیلیای دیگر این روزا دنبال کار هستین باید بگم احتمال یافتن کار از راه آگهیا خیلی بالا نیس. روشای قدیمی پیدا کردن کار بعد از تموم شدن تحصیلات و باقی ماندن در همون شغل تا زمان بازنشستگی مربوط به گذشته هاست. خبر خوب اینه که روشای تازه ای واسه رسیدن به شغل دلخواهتون هست. در بازار کار مدرن امروز مردم در پیدا کردن فرصتای شغلی تازه ماهرتر شدن. واسه همین در این مقاله قراره مطالبی یاد بگیریم تا بدونیم چیجوری کار پیدا کنیم که متناسب با دنیای امروز باشه.

 

در قدم اول پیش از کاربرد هر یک از روشای زیر باید رزومه ی خود رو به روز کنین. با مقدمه ای قانع کننده و کوتاه شروع کنین، و چیزی که شما رو جدا می کنه برجسته کنین. باید رزومه تون رو متناسب با کارفرمای آینده خود تنظیم کنین. مراقب نبایدای رزومه نویسی باشین. حساب لینکداین خود رو تکمیل و به روزکنید و مقاله های چه جوری رو درباره نوشتن رزومه بخونین!

۱. شبکه سازی

واسه خیلی از موقعیتای شغلی هیچوقت آگهی ای داده نمی شه. به این دسته فرصتا «بازار شغلی مخفی» (hidden job market) میگن. واسه پیدا کردن این کارا فرد باید راهی واسه نزدیک شدن بهش فرصت پیدا کنه. شبکه سازی واسه یافتن فرصتای شغلی اهمیت زیاد داره. حتی اگه کسائی که می شناسین مستقیما درباره استخدام خبری نداشته باشن این احتمال هست که اونا افراد دیگری رو بشناسن که در این مورد مطلع هستن. شاید در شبکه آشنایان فعلی شما سه شغل هست که مناسب شماس. اما کسی اونو به شما پیشنهاد نمی ده چون کسی خبر نداره که شما به دنبال اون شغل هستین! نام چند نفر از بانفوذترین آشنایان خود رو فهرست کنین و با هر کدوم که ممکن بود قرار ملاقاتی به صرف یک نوشیدنی یا ناهار ترتیب بدین و بگید می خواید کار پیدا کنین.

  • رابطه با همکلاسیای دانشگاه

ما معمولا آدمای مثل خودمون رو دوست داریم. کسائی که اشتراکی با اونا داریم و ارزشا و سرگرمیای مون شباهت دارن. یا اینکه با اونا به یک مدرسه یا دانشگاه رفته ایم. با همکلاسیایی که در منطقه زندگی شمان در تماس باشین و هر هفته با سه نفر جدید آشنا شید. اگه این ارتباطات رو در بخش ی کار و کاسبی مربوط خودتون برقرار کنین نتیجه بهتری هم می گیرین.

  • شرکت در مراسم

شبکه سازی رو میشه به شکل حضوری و آنلاین انجام داد. شما می تونین به انجمنای حرفه ای در رابطه شید. در جلسه فارغ التحصیلان دانشگاه شرکت کنین. با متخصصانی که در بخش ی شما کار می کنن رابطه برقرار کنین. این مورد شامل مراسمی می شه که سازمانا تحت عناوین جور واجور برگزار می کنن. در هر کدوم از این اجتماعات کمه کم با یک آدم جدید که نمی شناخته اید صحبت کنین. اگه می تونین به فهرست شرکت کنندگان دسترسی داشته باشین کمه کم یک نفر رو که می خواید با اون صحبت کنین از قبل مشخص کنین و قراری تنظیم کنین که اونو ببینین. بدون اینکه خودتون رو مجبور کنین به دنبال بهونه ای واسه ادامه رابطه در جلسات دیگر یا گرفتن پیشنهاد ای واسه فردی دیگر باشین.

  • استفاده از لینکداین

وسایل آنلاین مختلفی واسه شبکه سازی هست. لینکداین یکی از تخصصی ترین آنهاست که واسه شما امکان شبکه سازی با بقیه متخصصین و باخبر شدن از اخبار استخدامی رو جفت و جور می کنه. لینکداین ابزاری مؤثر واسه در رابطه شدن با آدم هاییه که واسه کار شما اهمیت دارن. طبق نوع کاری که دارین، مهارت ها و صلاحیتا، دانشگاه و علائق تون به دنبال بازار هدف تون بگردید و با آدمایی که نظرتون رو جلب می کنن رابطه برقرار کنین. مثلا اگه در بخش بیمه کار می کنین، می تونین با تموم رؤسا و دپارتمانای منابع انسانی این صنعت در رابطه شید. می تونین اهدافی واسه خودتون در نظر بگیرین. مثلا: «تا آخر ماه اردیبهشت با تموم مدیران میانی و دپارتمانای بیمه شهری که در اون ساکنم تماس برقرار می کنم.» شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر از دیگر وسایل ایجاد رابطه با فعالان بخش ی تخصصی شمان.

۲. پیشنهادا

پیشنهادا هم از طرف شبکه آشنایان شما به دست بین. با این روش بدون اینکه در جستجوی شغلی بوده باشین از شما دعوت می شه واسه یک شغل خواسته بدین. بعضی شرکتا واسه کارکنانی که نامزدهای موفقی به اونا معرفی کنه تشویقی در نظر می گیرن، موقعیتی که واسه همه بُرد حساب می شه. شما شغلی پیدا می کنین و معرف شمام واسه این کار پاداشی دریافت می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری بازخورد موثر ارائه دهیم

۳. روزنامه ها و سایتای کاریابی

روزنامهای کاریابی به طور سنتی فرصتای موجود رو آگهی می کنن. با اینکه این روزنامه ها هنوزم وجود دارن خیلی از اونا به شکل مجازی درآمده ان. شما می تونین از سایتایی که به شکل آنلاین آگهیای کار رو منتشر می کنن استفاده کنین.

۴. سایت شرکتا

اگه همین حالا کارفرمای مورد علاقه تون رو می شناسین، به چه دلیل مستقیما به بخش استخدامی سایت اون شرکت سر نزنید؟ اگه موقعیتای شغلی سایت رو زیر نظر بگیرین چه بسا چیزی که در انتظارش بودین رو شکار کنین. فهرستی از کارفرمایانی که به کار با اونا تمایل دارین تهیه کنین و به سایت اونا به طور دائم سر بزنین. اگه شرکت خاصی رو مورد توجه دارین ممکنه یه مدت طول بکشه تا دقیقا پستی که با شرایط رزومه ی شما هماهنگ باشه پیدا کنین. اما اگه به اندازه کافی می تونین وقت بذارین این روشی بهینه واسه یافتن کار رؤیایی تونه.

۵. تماس مستقیم

اگه کاری که دنبالش هستین رو در فهرست استخدامی شرکت محبوب تون پیدا نمی کنین می تونین مستقیما با اونا تماس بگیرین. می تونین از تلفن یا ایمیلی که در بخش «رابطه با ما»ی سایت پیدا می کنین استفاده کنین و با افراد داخل سازمان تماس بگیرین. می تونین از اونا درباره فرصتای شغلی سازمان در آینده یا مهارتایی که به دنبالش هستن سؤال کنین. فراموش نکنین که رزومه ی خودتون رو به هر ایمیلی که می فرستید پیوست کنین. به یاد داشته باشین که از این نوع ایجاد رابطه ممکنه همیشه خوب استقبال نشه. اما همیشه این شانس هست که درباره فرصتای شغلی که در راهند اطلاعاتی کسب کنین.

۶. آژانسای کاریابی

اگه به دنبال کمک حرفه ای واسه کار پیدا کردن هستین، آژانسای کاریابی شک نداشته باشین می تونن به شما کمک کنن. گرچه این روش هزینه داره سازمانایی وجود دارن که از راه آژانسای کاریابی استخدام خود رو انجام میدن چون مراحل یافتن و مصاحبه با داوطلبین رو ساده می کنه. به یاد داشته باشین که ممکنه دانشگاه شما واحدی واسه راهنمایی در مورد ی نوشتن رزومه و کاریابی داشته باشه.

۷. کار به عنوان جانشین موقت یا کارآموز

بعضی وقتا کارِ موقت در یک پست می تونه به کار دائم شما تبدیل شه. اگه بیکار هستین، پیدا کردن کاری موقت در یک شرکت عالی می تونه راهی بسیار خوب واسه ورود شما به اونجا باشه. جدا از اینکه این روابط کاری که می تونین پیدا کنین واسه آینده شما خوبه. خیلی از آژانسای کاریابی می تونن به شما در یافتن یک کار موقتی، معمولی یا قراردادی کمک کنن. کارآموزی انتخاب خوبی واسه دانشجویانیه که تازه فارغ التحصیل شدن. انجام کارای داوطلبانه راه بسیار خوب دیگری واسه ایجاد رابطه با صنایع ارزشمنده.

۸. فنون جدا و خلاقانه

در بازار رقابتیِ پیدا کردن کار، بعضی از کارجویان به طرف روشای خلاقانه تری جلو رفته ان تا توجه بقیه رو به خود جلب کنن. بیلبوردها، فرستادن ایمیل با تعداد بالا به همراه کپی رزومه ی کاری و حتی درج آگهیِ «آماده به کار» در نیازمندیای جور واجور، تنها بعضی از روشایی هستن که افراد واسه دیده شدن به وسیله کارفرمایان استفاده کردن. گرچه این روش ها ممکنه کارساز باشن، باید با احتیاط باشین. ممکنه بتونین توجه مسئولین استخدام رو جلب کنین بازم که ممکنه پیامی نامناسب به اونا منتقل کنین. اگه می خواید به سراغ ایده پردازی و تکنیکای خلاقانه برید، اطمینان پیدا کنین روش شما در تناسب با شرکتیه که قصد دارین در اون استخدام شید.

سخن آخر

در بازار کار مدرن واسه کار پیدا کردن و یافتن بهترین موقعیتای شغلی بیشتر به ترکیبی از روش ها احتیاج دارین. همیشه به یاد داشته باشین روشای کاریابی متنوعند. هر کدوم نقاط ضعف و قوتی دارن، پس واسه امتحان کردن شکلای جور واجور جور واجور اون هراسی به دل راه ندین.

منبع : forbes investopedia


دسته‌ها: آموزشی