5 دسته‌بندی نشده  وضعیت نقدی مدیریت کسب قیمت صندوق سود سهام دارایی ثنارای پیوست بینی بازار انجازات اقتصادی آتی venture VC subsidiaries rights property plans other or material management list joint its involving including Description Company Business any all agreements   5 دسته‌بندی نشده  وضعیت نقدی مدیریت کسب قیمت صندوق سود سهام دارایی ثنارای پیوست بینی بازار انجازات اقتصادی آتی venture VC subsidiaries rights property plans other or material management list joint its involving including Description Company Business any all agreements   5 دسته‌بندی نشده  وضعیت نقدی مدیریت کسب قیمت صندوق سود سهام دارایی ثنارای پیوست بینی بازار انجازات اقتصادی آتی venture VC subsidiaries rights property plans other or material management list joint its involving including Description Company Business any all agreements   5 دسته‌بندی نشده  وضعیت نقدی مدیریت کسب قیمت صندوق سود سهام دارایی ثنارای پیوست بینی بازار انجازات اقتصادی آتی venture VC subsidiaries rights property plans other or material management list joint its involving including Description Company Business any all agreements   5 دسته‌بندی نشده  وضعیت نقدی مدیریت کسب قیمت صندوق سود سهام دارایی ثنارای پیوست بینی بازار انجازات اقتصادی آتی venture VC subsidiaries rights property plans other or material management list joint its involving including Description Company Business any all agreements
راهنمای جذب سرمایه از صندوق
سرمایه‌گذاری انجازات

فهرست مطالب
1 تعریف شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر‌پذیر(VC Fund) 1
2 معرفی صندوق انجازات 6
3 نقش و جایگاه ثنارای در پروژه جذب سرمایه از صندوق انجازات 10
4 شرایط شرکت‌ها برای جذب منابع مالی از صندوق انجازات و رویکرد شرکت ثنارای 11
5 توصیه‌های شرکت ثنارای به شرکت‌های متقاضی جذب سرمایه 12
پیوست شماره1 (Due Diligence) 15
پیوست شماره 2 (روش‌های تعیین ارزش سهام) 23
پیوست شماره 3 (مراحل انتخاب و معرفی شرکت‌ها به صندوق انجازات توسط ثنارای) 31
پیوست شماره 4 (Business Plan) 36

تعریف شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر‌پذیر) (VC Fund
در کشورهای پیشرفته یکی از روش‌های جذب سرمایه به صنایع در حال رشد، ایجاد نهادهای مالی با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی است. گروه‌بندی این سرمایه‌گذاران خصوصی از شرکت‌های بیمه، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی تا اشخاص حقیقی ادامه دارد. تصویر زیر زمان سرمایه‌گذاری این گونه نهادها را در مراحل رشد شرکت‌ها نشان می‌دهد. عموماً VC ها در مراحل توسعه شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نمایند.
INCLUDEPICTURE “A:\\..\\..\\..\\..\\WINDOWS\\DESKTOP\\MBS e-course\\Venture Map To Financing (free Business e-Coach)-Dateien\\vfin_curve01.gif” \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE “A:\\..\\..\\..\\..\\WINDOWS\\DESKTOP\\MBS e-course\\Venture Financing Chain (free Business e-Coach)-Dateien\\vfc05.gif” \* MERGEFORMATINET مراحل سرمایه‌گذاری در سازمان‌ها
طبقه‌بندی سرمایه‌گذاری همگام با مراحل رشد در شرکت‌ها
شرکت‌ها در مراحل مختلف رشد خود نیاز به منابع مالی دارند که عبارتند از:
Seed Capital ، سرمایه اولیه جهت شروع فعالیت و تبدیل ایده به یک محصول می‌باشد.
Start Up، سرمایه مورد نیاز جهت ایجاد تولید نمونه محصول و شروع فعالیت تجاری است.
Early Stage، سرمایه‌ مورد نیاز جهت تولید انبوه و گسترش فروش شرکت است.
Second Stage ، سرمایه مورد نیاز برای توسعه بازار و ورود به بازار بورس است.
شرایط سرمایه‌گذاری VCها
شرایط و مقاطع سرمایه‌گذاری VCها به شرح ذیل است :
VCها در مقاطعی از رشد سازمانی سرمایه‌گذاری می‌کنند که ایده اولیه تولید، تبدیل به محصولی قابل فروش شده و شرکت سرمایه پذیر دارای ساختار سازمانی جهت تحقق اهداف فروش و توسعه بازار باشد. (درحالی‌که معمولا شرکت‌هایی به دنبال VC ها هستند، که در مراحل اولیه رشد قرار دارند.)
VC ها در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که دارای رشد بالقوه یا پتانسیل رشدی بالاتر از متوسط صنعت باشند.
VCها در صنایعی سرمایه‌گذاری می‌کنند که رشد آن‌ها از متوسط رشد صنایع دیگر بالاتر باشد.
VC ها به دلیل پذیرش خطر سرمایه‌گذاری، بازدهی بالایی را از آنها انتظار دارند به گونه‌ای که دوره برگشت سرمایه‌گذاری ایشان بین 3 الی 7 سال باشد و ایشان بتوانند طی این مدت سرمایه خود را از شرکت سرمایه‌پذیر خارج نمایند.
روش‌های پیش‌بینی برای خروج VC ها از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده عموما عرضه سهام در بورس اوراق بهادار ، ادغام یا فروش سهام به شرکت‌های دیگر است.
سرمایه‌گذاران خطر پذیر معمولا بخشی از سهام و کنترل شرکت سرمایه‌پذیر را در اختیار خود نمی‌گیرند و از آن چشم‌پوشی می‌کنند.
VC ها عموما 20% الی 25% بازده سالیانه برای سرمایه‌گذاری خود انتظار دارند.
مبالغی که ایشان وارد یک شرکت می‌کنند بین 500 هزار الی 5 میلیون دلار می‌باشد.
به‌طور کلی عوامل جذب VC ها به شرکت‌ها ، عبارتند از:
تیم مدیریت و سوابق اجرایی درخشان آنان
بازار هدف متمرکز (Niche Market) برای محصولات شرکت و حضور موفق دراین بازار به‌عنوان نفر اول
وجود برنامه مدون توسعه همراه با تخمین نیازهای مالی، انسانی
شناخت دقیق از بازار هدف
شناخت دقیق از رقبا و شیوه مقابله با آنان
مراحل جذب سرمایه
مراحل جذب سرمایه شامل موارد زیر است:
معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری
تهیه «برنامه کسب و کار»(BP)
ارزیابی توسط شرکت سرمایه‌گذار (توانایی تیم مدیریت، برنامه بازاریابی، محصولات، برنامه مالی)
ارزیابی ارزش سهام شرکت سرمایه‌پذیر و توافق بر شیوه حضور شرکت سرمایه‌گذار در شرکت سرمایه‌پذیر، میزان خرید سهام، مالکیت و مسائل حقوقی
INCLUDEPICTURE “A:\\..\\..\\..\\..\\WINDOWS\\DESKTOP\\MBS e-course\\Venture Financing How To Raise Funds for Your Start-up Venture (free Business e-Coach)-Dateien\\vfin_selection_process.gif” \* MERGEFORMATINET
مراحل جذب سرمایه و ارزیابی توسط شرکت سرمایه‌گذار
فرآیند بررسی جهت تامین مالی VC ها
فرآیند بررسی شرکت سرمایه‌پذیر توسط VC ها و یا سایر سرمایه‌گذاران شامل مراحل زیر می‌باشد:
الف) ارزیابی اولیه
در اولین گام، اقدام به تشریح ماهیت و مراحل «برنامه کسب و کار» می‌شود. در حقیقت این برنامه تصویری است که شرکت از آینده خود ترسیم کند و هدف اصلی از تهیه آن، تعیین اهداف کمی و عملیاتی قابل اندازه‌گیری، برای مدیریت و سرمایه‌گذاران بالقوه و ایجاد ابزاری برای کنترل و اندازه‌گیری میزان موفقیت شرکت در تحقق اهداف تعیین شده است. برنامه کسب و کار به طور خلاصه حاوی اطلاعات زیر می‌باشد:
خلاصه شرکت (Company Overview): در این قسمت به طور خلاصه‌ای از دلایل تشکیل شرکت، محصولات و ویژگی‌های خاص آن، بازارها و ایده‌های خاص موجود، درج می‌شود.
کالا و خدمات: در این بخش توضیح کاملی درباره کالاها، خدمات ارائه شده توسط شرکت و ویژگی‌هایی که آن‌ها را از محصولات مشابه، مجزا می‌سازد ارائه می‌شود و نیز ارتباط محصولات تولید شده با نیاز بازار و بازارهای هدف معرفی شده و در مورد مجوزهای صنعتی و «حق‌امتیاز شرکت» (patent) نیز توضیح داده می‌شود.
تجزیه و تحلیل بازار (Market Analysis): در این بخش بر تحقیق بازار، تحلیل صنعت و مشتریان تاکید می‌شود. اطلاعات صنعت باید شامل رقبا، قیمت، حجم بازار، تقسیم‌بندی بازار، پیشرفت‌های تکنولوژیک، قوانین دولتی و روندهای آتی باشد. تحقیقاتی نیز باید در رابطه با تعداد مصرف کنندگان بالقوه، قدرت خرید آن‌ها و . . . انجام شود. این تحقیقات، منشاء پیش‌بینی فروش و استراتژی‌های قیمت‌گذاری که با سایر استراتژی‌های بازاریابی مرتبط هستند، خواهد بود.
برنامه بازاریابی: در این قسمت برنامه‌های توسعه بازار شرکت به طور کامل مطرح می‌شود. سه سرفصل مهم در مورد برنامه‌های بازاریابی عبارتند از :
سیاست قیمت‌گذاری (استراتژی‌های تعیین قیمت)
شیوه فروش و توسعه بازار (شامل فروش مستقیم، فروش از طریق نمایندگی و . . . )
برنامه های تبلیغاتی و پیش‌برد فروش
رقابت: در این بخش، در مورد شیوه‌ رقابت شرکت با دیگران برای توسعه بازار، سیاست رقبا و محصولات آن‌ها به طور کامل، توضیح داده‌می‌شود. نکته بسیار مهم در این مبحث، شناخت شرکت از وضعیت رقبا در بازار است.
مدیریت و مالکیت: یکی از مهمترین ملاک‌های شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر تیم مدیریت شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. تیمی که مدیریت شرکت را بر عهده دارد باید توانایی‌های لازم را برای تحقق اهداف تعیین شده بر اساس برنامه زمان‌بندی داشته باشد، لذا ارائه اطلاعات ذیل ضروری است:
معرفی تیم بازاریابی
معرفی تیم فروش
معرفی تیم تولید
معرفی تیم مالی
در این بخش اعضاِی تیم مدیریت و توان اجرایی آن‌ها، به‌طور کامل تشریح می‌شود.
عملیات: در این بخش در مورد نحوه عملکرد شرکت، محل استقرار تولید، دسترسی به بازار، نیروی کار، سرمایه و امکانات تولیدی توضیح داده‌شده و امکانات تولیدی با نیازهای بازار مورد سنجش قرارمی‌گیرد. برای مثال چنانچه 25% رشد در فروش شرکت پیش‌بینی شده باشد، آیا منابع موجود، امکان تحقق آن رشد را به ما می‌دهد یا خیر.بخش مالی: هدف از ارائه اطلاعات مالی، ارائه دورنمایی از هزینه‌ها و درآمدهای شرکت در صوت تحقق اهداف تعریف شده است. اطلاعات مالی از یک طرف به عنوان Milestone هایی که می‌تواند به وضوح اندازه‌گیری شوند، در نظر گرفته شده و از طرف دیگر تصویر روشنی از «توان شرکت در برگشت سرمایه سرمایه‌گذاران» و «پوشش نرخ بازده مورد توقع سرمایه‌گذاران» ارائه می‌کند. معمولا در بخش‌ مالی ترازنامه، سود و زیان و جریان‌های نقدی شرکت برای 3 الی 5 سال آتی مورد پیش‌بینی قرار می گیرد و می‌تواند مبنایی برای تعیین ارزش شرکت باشد.
ب) ارزیابی قانونی (Due Diligence)
دراین فرآیند VCها به بررسی اطلاعات ارائه شده توسط شرکت سرمایه‌پذیر می‌پردازند. ریز موارد مطرح شده در برنامه کسب و کار توسط کارشناسان و مشاوران شرکت سرمایه‌گذار مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. مدت این فرآیند با توجه به طرح و پیشنهاد می‌تواند بسیار طولانی باشد. (اطلاعات بیشتر در این رابطه، در پیوست شماره 1 آورده شده است.)

معرفی صندوق انجازات
بدون شناخت کامل از ضوابط سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری انجازات، ایجاد زبانی مشترک برای برقراری ارتباط با شرکت‌های متقاضی با هدف جذب سرمایه، کاری غیرممکن خواهد بود. لذا محورهای زیر برای استفاده بهتر از امکانات صندوق انجازات تشریح می‌شود:
سهام‌داران اصلی
سهام‌داران اصلی صندوق سرمایه‌گذاری انجازات از شرکت‌ها و نهادهای ذیل تشکیل شده‌اند:
« شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران»(IFIC)
« شرکت سهامی اسلامی برای توسعه بخش خصوصی»(ICD) که وابسته به «بانک توسعه اسلامی»(IDB) است و از دو نهاد «مؤسسه اعتباری چند جانبه عربستان سعودی با سرمایه 1 میلیارد دلار»(SEDCO) و « نهاد 6 میلیارد دلاری برای توسعه که توسط 53 کشور عضو» به وجود آمده است.
« مرکز اعتباری خلیج(GFH) که مجموعه گسترده‌ای از سهام‌داران بوده و دارای سرمایه‌گذاران خصوصی در کشورهای خلیج فارس و آفریقای شمالی است.
سرمایه کل
سرمایه ثبتی:
50 میلیون دلار مبلغ پرداخت شده توسط شرکاء:
6/43 میلیون دلار
درصد سهام سهام‌داران اصلی
GFH 25%
ICD 25%
IFIC 10%
IDB 10%
SEDCO 10%
ماموریت صندوق
ماموریت شرکت سرمایه‌گذاری انجازات عبارت است از: مشارکت در « فرآیند توسعه فناوری اطلاعات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» از طریق انجام سرمایه‌گذاری‌های منطبق با اصول شریعت اسلامی.
اهداف سرمایه‌گذاری
افزودن ارزش شرکت‌های سرمایه‌پذیر از طریق افزایش سرمایه
سرمایه‌گذاری در طیف وسیعی از شرکت‌های مولد فنآوری
کمک به توسعه بخش‌های اقتصادی مرتبط با فنآوری در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا
شرکت‌های هدف
شرکت‌های مولد فنآوری ( درزمینه‌های سخت‌افزارونرم‌افزاررایانه و سخت‌افزارونرم‌افزارشبکه)
شرکت‌های مخابراتی ( در زمینه‌های مخابرات داده، صوت‌وتصویر، مخابرات ثابت‌ومتحرک و تجهیزات مخابراتی)
اینترنت (در زمینه‌های ISPها، فراهم کنندگان محتوا برای وب، تجارت الکترونیکی، شرکت‌های مشاوره وب و شرکت‌های مشاور در زمینه فناوری اطلاعات)
لازم‌به ذکر است که شرکت مورد نظر باید در یکی از کشورهای هدف، فعالیت نموده و اکثر سهام آن متعلق به بخش خصوصی باشد. درضمن صندوق می‌تواند در شرکت‌هایی که خارج از کشورهای هدف، فعال هستند نیز در صورت نیاز سرمایه‌گذاری نماید، مشروط بر این که بازار هدف شرکت، یکی از کشورهای مورد نظر باشد.
کشورهای مورد نظر
کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا
فعالیت‌های مورد نظر
خرید دارایی
خرید شبه دارایی
از طرف دیگر صندوق می‌تواند برای شرکت سرمایه‌پذیر از منابع مالی دیگری، وام‌های کوتاه مدت جهت خرید تجهیزات و ماشین آلات، تهیه نماید.
دوره سرمایه‌گذاری
حداکثر دوره سرمایه‌گذاری (زمان بازگشت سرمایه و برداشت آن) بین سه تا پنج سال است.
مدت دقیق سرمایه‌گذاری بر اساس شرایط خاص شرکت سرمایه‌پذیر تعیین می‌شود.
صندوق در زمانی که احساس کند بیشترین نرخ برگشت سرمایه را بدست خواهد آورد، اقدام به خروج سرمایه خواهد نمود.
مبلغ سرمایه‌گذاری
حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری صندوق برابر با یک میلیون دلار است.
حداکثر سرمایه‌گذاری صندوق پنج میلیون دلار است. در صورت سرمایه‌گذاری چنین مبلغی صندوق مقدار سهام لازم برای کنترل شرکت را خواهد خواست، اما این سهام هیچ‌گاه از 49% سهام شرکت تجاوز نخواهد نمود.
هیات مدیره ممکن است بسته به مورد، مجوز خرید بیش از 51% سهام یک شرکت را نیز صادر نماید.
عوامل تاثیرگذار در سرمایه‌گذاری
تطبیق با شریعت اسلامی
خطرات مربوط به سرمایه‌گذاری مورد نظر
نوع و شیوه سرمایه‌گذاری
سطح سرمایه‌گذاری
هدف از سرمایه‌گذاری
راهبردها و راه‌های خروج
تاریخچه شرکت و سوابق مالی آن
مدیریت شرکت
زمانی که سهام‌داران سرمایه خاصی را برای خطر کردن در نظر می‌گیرند
توانایی‌های فنی
موقعیت در صنعت و رقابت‌پذیری
دوره حیات فرآورده
ثبات سیاسی
پیش‌بینی جریان نقدینگی همراه با آنالیز حساسیت
فرضیات منطقی
درآمدهای پایدار
وضعیت شرکت از نظر دارایی‌های خالص
ارتباط با خریداران راهبردی شرکت
ارزیابی‌های صنعت از شرکت (در صورت وجود)
ارزیابی فنی
خوش‌نامی سهام‌داران

نقش و جایگاه ثنارای در پروژه جذب سرمایه از صندوق انجازات
شرکت ثنارای با توجه به شناخت کامل « اصول جذب سرمایه از شرکت‌های VC » و « مبانی سرمایه‌گذاری صندوق انجازات» آماده ارائه خدمات زیر به شرکت‌های فعال در بخش صنایع نوین است:
معرفی صندوق سرمایه‌گذاری انجازات و شرایط آن
بررسی شرکت‌ها و تعیین شرکت‌هایی که از حداقل شرایط لازم برخوردار هستند.
ارزیابی شرکت‌های منتخب و کمک به تهیه برنامه کسب و کار مناسب
ارسال درخواست سرمایه‌گذاری به صندوق انجازات و پی‌گیری‌های بعدی آن
ارائه مشاوره به شرکت‌ها، پس از تصمیم‌گیری نهایی صندوق
( روش‌های تعیین ارزش سهام شرکت‌ها “به‌ویژه شرکت‌های نرم‌افزاری” ، روش صندوق انجازات در تعیین ارزش سهام شرکت‌های نرم افزاری و نیز روش تعیین ارزش سهام توسط شرکت ثنارای، در پیوست شماره 2 به‌تفضیل آورده‌شده‌است. )

شرایط شرکت‌ها برای جذب منابع مالی از صندوق انجازات و رویکرد شرکت ثنارای
شرکت‌های علاقه‌مند جهت استفاده از منابع صندوق انجازات باید حداقل دارای شرایط ذیل باشند:
ارائه محصولات و خدمات مناسب و متمرکز در زمینه فنآوری اطلاعات
مدیریت مطلوب و موثر از نظر اقتصادی
داشتن سیستم حسابداری مطلوب
داشتن برنامه مدون استراتژیک
همه ساله صورت‌های مالی شرکت به تائید حسابرس مستقل رسیده باشد.
شرکت دارای سهام با نام باشد و 100% مبلغ اسمی آن پرداخت شده باشد و در صورتیکه دارای سهم‌الشرکت است، سهم‌الشرکت شرکا، مشخص و مبلغ آن تودیع شده باشد.
دوره برگشت سرمایه شرکت حداقل 3 و حداکثر 5 سال باشد.
نرخ بازده سرمایه‌گذاری سالیانه حداقل 20% باشد.
برنامه توسعه مشخصی را دنبال کند.
با توجه به مطالب مذکور، رویکرد شرکت ثنارای در جذب سرمایه از صندوق انجازات در گرو انتخاب شرکت‌های مناسبی است که توان جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشند. این مهم در دو فاز دنبال می‌شود:
مطالعه و بررسی شرکت‌های متقاضی جذب سرمایه‌گذاری خارجی که در این فاز شناسایی شده و با توجه به معیارهای مورد نظر عموم VC ها، بخصوص صندوق فنآوری انجازات، شرکت‌های مستعد، انتخاب و در دستور کار قرار می‌گیرند.
مطالعه و بررسی شرکت‌هایی که به‌طوربالقوه، دارای استعدادهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند ولی شرایط لازم را در برخی زمینه‌ها ندارند؛ این شرکت‌ها در زمینه‌های مورد نظر آماده سازی شده و در دستور کار نهایی قرار می گیرند.
( شرح کامل مراحل انتخاب و معرفی شرکت‌ها به صندوق انجازات توسط ثنارای در پیوست شماره 2 آورده ‌شده‌است. )
توصیه‌های شرکت ثنارای به شرکت‌های متقاضی جذب سرمایه
توصیه‌های شرکت ثنارای به شرکت‌های متقاضی در قالب چهار موضوع طبقه‌بندی شده است:
شرکت و مدیریت
محصول
مدل کسب و کار
شیوه خروج از سرمایه‌گذاری
شرکت و مدیریت
پیرو مذاکرات حضوری با مسئولین صندوق انجازات، بر ماهیت شرکت و مدیریت آن به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی شرکت‌ها تاکید شده است. تحقق هر ایده‌ای در گرو تخصص و تبحر افرادی است که در پیاده‌سازی آن درگیر هستند. ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب افراد مورد نیاز و بهره‌گیری از توانایی‌های آنان، یکی از فاکتورهای موفقیت در هر سازمانی است. استفاده از افراد با سابقه و با تجربه، ایمان و اعتقاد به موفقیت طرح‌های شرکت را در نزد شرکت‌های سرمایه‌گذار تقویت می‌کند.
وجود ساختاری مطابق با استانداردهای بین‌الملل مانند بهره‌گیری از استانداردهای ISO نیز نشان‌دهنده جهت‌گیری شرکت برای حضور در بازارهای بین‌الملل است.
در نتیجه شرکتی در پروسه جذب سرمایه موفق خواهد بود که حداقل دارای شرایط زیر از دید ساختاری باشد:
برنامه استراتژی مدون
اهداف تعریف شده
برنامه کسب و کار جهت تحقق اهداف
چارت‌ سازمانی ضروری جهت تحقق اهداف
تیم مدیریت قوی
سیستم حسابداری استاندارد و قابل بازرسی
بازار و محصول
تدوین استراتژی بازاریابی و فروش شرکت، نیازمند شناخت کاملی از بازار و رقبا، است. لذا انجام تحقیقات بازار در بدو کار ضروری است. ارائه تصویری از بازار و چگونگی ورود و حفظ موقعیت در آن از بایدهای هر شرکت متقاضی سرمایه است. معرفی رقبا و شیوه رقابت با آن‌ها و تدوین سناریوهای پیش‌بینی آینده، با توجه به شناخت آنان و تمرکز بر عمل و عکس‌العمل‌ها نیز حائز اهمیت می‌باشد. پیش‌بینی میزان و چگونگی فروش محصول شرکت در کل دنیا و روند رشد آن نیز می‌تواند در دیدگاه‌های مربوط به ورود به بازارهای جهانی، موثر باشد. از این رو پیروی از اصول ذیل، برای موفقیت در پروسه جذب سرمایه ضروری است:
تدوین برنامه بازاریابی
قیمت‌گذاری رقابتی
انجام تحقیقات بازار
داشتن مزیت رقابتی در محصول
فراهم‌آوردن بازار مناسب در داخل کشور
تدوین برنامه توسعه برای داخل و خارج از کشور
الگوبرداری (Benchmarking) از شرکت‌ها و محصولات مشابه خارجی
تعیین جایگاه شرکت در بازارهای داخلی و خارجی
مدل کسب و کار
هر شرکتی برای تحقق درآمد، نیاز به یک مدل کسب و کار دارد. مدل موفق، مدلی است که با تکیه بر استراتژی‌های شرکت در مورد بازاریابی و فروش، منابع داخلی و شناخت کامل از مزیت‌های رقابتی شرکت در تعامل با نیاز نهادهای ذینفع خارجی تهیه شده باشد. تعیین مدل کسب و کار در زمینه‌های زیر ضروری است:
شیوه استفاده از کانال‌های توزیع و درصدهای تخفیف
شیوه جذب نماینده در داخل و خارج و تعیین درصدهای تخفیف
مدل فروش مستقیم
مدل فروش غیر مستقیم
مدل حضور در خارج از کشور
مدل مشارکت با دیگران
شیوه خروج یا چگونگی خروج سرمایه‌گذاری از شرکت
یکی از دغدغه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شناسایی شیوه خروج از شرکت سرمایه‌پذیر در زمان مورد نظر است. ازاین‌رو باید شرکت سرمایه‌پذیر، با ارائه برنامه‌ای مشخص و مبتنی بر واقعیت، درونمای این مسئله را به‌وضوح درنظرگیرد. با توجه به عدم حضور شرکت‌های نرم‌افزاری در بازار بورس ایران، باید راه‌کاری دیگری در این رابطه ارائه شود. لذا داشتن برنامه‌های مختلف بر اساس واقعیت برای خروج سرمایه‌گذار می‌تواند پروسه سرمایه‌گذاری را تسهیل نماید.
در فرآیند جذب سرمایه از هر VC، مشارکت کلیه واحدهای سازمانی اعم از مدیران عالی، هیات مدیره، مدیران مالی و اداری، مدیر فروش و بازاریابی و . . . برای تهیه برنامه کسب و کار و اطلاعات تکمیلی ضروری است. لازم به‌ذکر است که زمان مورد نیاز برای تهیه برنامه کسب و کار و ارزیابی سهام شرکت متقاضی، کاملا تابع سیستم‌های اطلاعاتی موجود در داخل شرکت متقاضی و دقت در ارائه آن‌ها در زمان معین و مشخص می‌باشد.
(اطلاعات تکمیلی درباره نحوه تهیه برنامه کسب‌و‌کار(BP) در پیوست شماره 4 آورده شده‌است.)پیوست شماره 1
Due Diligence: Study Areas
by Vadim Kotelnikov & Ten3 East-WestFactors that are Analyzed and Verified during Due Diligence
Track record of the management team
Size and growth potential of the market
Demand for product among target customers
Ability to deliver product on time and at agreed price
Competitive advantage of product
Competitors
Marketing and distribution plans
Soundness of financial projections
Assessment of assumptions used
Assessment of intellectual property rights, if any
Existing or possible legal contingences
Valuation for the venture.
Due diligence is a form of research conducted by investors to make certain they’re are getting exactly what they agreed to buy. For the venture capital investment process, due diligence means a rigorous investigation and evaluation of an investment opportunity before committing funds. This investigation is conducted by the parties involved in preparing a registration statement to form a basis for believing the statements contained therein are true and that no material facts are omitted. This process includes review of its management team, business conditions, projections, philosophy, and investment terms and conditions.
Absolutely vital to making a sound investment, due diligence verifies any business opportunities that survive the initial screening stage. For venture capital investments, as few as 10-15% of proposals make it past the initial screening stage to the full due-diligence process, and only 10% of those receive funding. This verification process consists of checking the accuracy of business plans, audited accounts, and management accounts; getting replies to warranty and other standard questionnaires; patent searches; and technical studies. Unpublished accounting information and subjective information are equally important; these data are collected by calling customers, suppliers, lawyers, and bankers, and by checking trade journals. Due diligence emphasizes understanding and quantifying the risk of the proposed deal, rather than the upside.
 
Due Diligence Study Areas
Management Chief Executive Officer; Number Two & Three in Management; Management as a Team; Organizational Structure & Decision-making; Management Characteristics; Corporate Ownership; Documentation; Management Reports; Strengths & Weaknesses
Personnel Corporate Organization; Employee Compensation; Profit-sharing Plan; Bonus Plan; Payroll Records; Training Program; Attitude and Morale; Record Maintenance; Reports; Motivation; Hiring Procedure; Consultants; Ratio Analysis
Marketing Marketing People; Products; Customer Description; Customer Service; Competitive Analysis; Industry Analysis; Marketing Strategy; Product Distribution
Production Production Management; Personnel and Organization; Production Process; Purchasing, Suppliers, Shipping, and Receiving; Efficiency Analysis; R&D
Financial Area Management, Personnel, and Organization; Cash and Investment Management; Documentation; Analysis of Financial Operations; Financial Statement Analysis; Other Assets and Liabilities; Taxes; Analysis of Projections
Reference Area General information about the company; Reference List: Bank, Other Institutional Lenders; Accounting Firm; Law Firm; Suppliers; Customers; Competitors; Agents, Consultants, Stakeholders, Trade Associations, Brokers
Sample Due Diligence Request List
by Venture Planning Associates. Prepared for San Diego Regional Technology Alliance Conference. Used by permission.
MEMORANDUM FOR XYZ.COM
Set forth below is a list of the documents we would like to review for due diligence purposes in connection with the proposed purchase of shares of preferred stock of XYZ.com (the “Company”).
All documents requested below are with respect to the Company, its subsidiaries and any joint ventures involving the Company or any of its subsidiaries and should be provided with respect to all periods since the founding of the Company, unless otherwise specified.
The list represents a standard due diligence request list and attempts to be over-inclusive rather than under-inclusive.  We understand, therefore, that certain items may not be appropriate to the Company, its subsidiaries and joint ventures, and others may need to be added as we become more familiar with the Company, its subsidiaries and joint ventures.
I.      Corporate Books and RecordsII.     Financial InformationIII.    Employee MaterialsIV.    Contingent LiabilitiesV.     Contracts, Agreements, and Other ArrangementsVI.    Proprietary RightsVII.   Plant, Property, and EquipmentVIII.  InsuranceIX.    Sales / MarketingX.     Miscellaneous 
I.          CORPORATE BOOKS AND RECORDS
Charter and By-laws
Original certificate of incorporation of the Company and all amendments thereto
By-laws of the Company, as amended
Charter and by-laws of each wholly or partially owned subsidiary of the Company and of any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries
Closing record books for any material corporate transactions (e.g., reorganization into holding company structure, joint ventures, etc.)
Other relevant legal documents governing the organization and management of the Company
Minutes of meetings and unanimous written consents (since date of incorporation) of the Company, any of its subsidiaries and any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries, of the following:
Shareholders
Board of Directors
Executive Committee
Audit Committee
Any other committees
Specific authorizing resolutions
Material (including financial projections), if available, distributed to the Board of Directors, or any committees thereof, in connection with the most recent meetings of the Board or such committees
Officers’ and directors’ questionnaires prepared in connection with the most recent proxy statement of the Company
Shareholders
Shareholder list and other stock records
Any shareholder agreements, voting trusts, proxy agreements, escrow agreements or similar arrangements
Any stock purchase agreements with shareholders
Any agreements relating to preemptive rights or other preferential rights of shareholders
Any agreements restricting the sale or other disposition of capital stock
Any agreements or plans concerning outstanding or proposed stock options, warrants or rights, including any employee stock ownership plans
Any agreements relating to registration rights of shareholders
Any trust agreements or other documents if shares are held in fiduciary capacity
 Qualifications and Registrations
List of jurisdictions where qualified as foreign corporation or licensed to do business
Any other material governmental qualifications, registrations, business licenses, permits, authorizations, exemptions or security clearances, including those pursuant to Federal or state antitrust, environmental, nuclear regulatory, public utility or public service or securities laws and regulations
Reports to Shareholders
Annual reports
Quarterly and special interim reports since most recent annual report
 II.         FINANCIAL INFORMATIONFinancial Statements
Consolidated financial statements for all years and interim periods subsequent to the most recent fiscal year end
Monthly income statements for most recent 12 months
Internal financial (profit and loss, capital expenditures, etc.) projections, and all supporting information
Most recent business plan
List of any off-balance sheet liabilities not appearing in most recent financial statements (including the notes thereto)
Auditors reports (“management letters”) and management responses
Summary of accounting policies to the extent not disclosed in financial statements
Tax Materials
 Federal, state and municipal returns
Description of and documentation relating to any pending issues with tax authorities
Tax basis of assets of the Company and of capital stock and assets of its subsidiaries
Tax sharing or indemnity agreements
Closing letters and closing agreements, appeals reports, tax litigation status, Internal Revenue Service (“IRS”) rulings and technical advice memoranda, and any other material IRS documents and tax assessments documents
 Indebtedness
All instruments evidencing debt obligations or lines of credit and all agreements and material correspondence relating thereto
Any other actual or contingent indebtedness (e.g., loan guarantees, letters of credit, banker’s acceptances, swaps) not reflected in most recent financial statements and all agreements and material correspondence relating thereto
List of existing key financing institutions
Miscellaneous
Schedule of current notes payable/receivable, intercompany advances and description of cash management system
Description and listing of current reserves
Description of revenue/cost recognition policies
Breakdown of selling, distribution, marketing and administrative expenses
Explanation of foreign exchange accounting policies, if any
Information regarding any indebtedness to the Company or any of its subsidiaries of directors and senior officers
Cost of sales breakdown
 III.       EMPLOYEE MATERIALSAgreements
Employment agreements (including, but not limited to, contracts with management personnel or entities affiliated with management personnel)
Collective bargaining agreements
Consulting agreements
Employee handbooks, summaries, guidelines and bulletins
Schedules of salaried and hourly employees showing their current compensation rates and breaking out employees by:
Geographic location
Function
Age
Years with company
Union vs. non-union
Participation in employee benefit plans
Part-time vs. full-time
Description of labor disputes, requests for arbitration or mediation, grievance proceedings, etc.
Description of negotiations with any unit or group seeking to become the bargaining unit for employees
Employee turnover, absentee history and severance policy
Description of any union representation elections
 Benefit Plans
Any pension, supplemental pension, retirement, post-retirement, stock option, severance, incentive, profit-sharing, executive compensation, bonus and other employee benefit plans (and any related trust agreements and insurance or annuity contracts), including information regarding employer stock held thereunder, a schedule of plan assets, a detailed description of the plan (including structure, etc.) and a list of trustees
Audit and actuarial studies and reports including summary plan descriptions, annual returns and IRS filings, concerning pension and retirement plans and details of any accrued liabilities not reflected therein
List of any asset transfers or other withdrawals, partial wind-ups or contribution holidays with respect to all pension plans
 Organizational Information
Detailed organization chart
List of all directors and officers
Biographies of senior management and any outside directors
Schedule showing number of employees for each year and interim periods
List and description of current operations of each key business unit showing:
Business purpose
Key manager
Key markets served
Key facilities
 IV.       CONTINGENT LIABILITIESLitigation
List of all pending or threatened litigation, arbitration, administrative or other proceedings involving the Company, any subsidiary or any joint venture involving the Company or any subsidiary, or any officer or director (including parties, remedies sought and nature of action)
List and description of all pending or threatened government or other investigations involving the Company, any subsidiary or any officer or director
Pleadings and other material documents in material litigation, arbitration and investigations and other proceedings
Consent decrees, judgments, etc., under which there are continuing or contingent obligations
Letters from lawyers to auditors concerning litigation and other legal proceedings
 Regulatory Compliance
Description of any violations of governmental laws or regulations
Material reports to governmental agencies
Reports, notices or other correspondence concerning any known or alleged violation of Federal or state antitrust, environmental, nuclear regulatory, public utility or public service or securities laws and regulations
Agreements or commitments with governmental entities or other persons relating to clean-up obligations or other environmental liabilities
Copies of correspondence between Federal or state government agencies and the Company
List of all governmental filings and consents required for a purchase of the stock of the Company
 V.        CONTRACTS, AGREEMENTS AND OTHER ARRANGEMENTS
Not in the Ordinary Course of Business
Partnership agreements
Joint venture agreements
Contracts relating to material business acquisitions or dispositions (by transfer of capital stock or assets), including any separate tax or environmental agreements
Stand-still agreements
Confidentiality and trade secret agreements
Agreements limiting the ability to compete with any other person or to engage in any line of business
Corporate transactions with management or directors or affiliates
Agreements to provide goods or services at below cost (other than promotional arrangements entered into in the ordinary course of business)
Indemnification agreements for directors and officers
Any other existing or pending material contracts not in the ordinary course of business
Any material correspondence related to the above
Closing record books with respect to each transaction
 In the Ordinary Course of Business
Listing and description of key customer contracts
Listing and description of key supply contracts
Material sales representative, marketing, agency or distributorship agreements
Material advertising agreements
Material government contracts
Agreements entered into or expected to be entered into for material capital expenditures
Guarantee agreements
Any agreement which contain change-of-control provisions
Any contracts or agreements similar to the above which are presently under negotiation
Any material correspondence related to the above
VI.       PROPRIETARY RIGHTSGeneral
List and details of any material intellectual property rights registered or for which applications for registration have been, including, patents, licenses, trademarks, trade names, domain names, copyrights and other intellectual property rights (including technology transfers)
Particulars of any license, royalty and other intellectual property agreements (where the Company, any subsidiary or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries is licensor or licensee)
List and description of any pending or threatened claims for infringement or other violations of proprietary rights owned or used in the business of the Company, any subsidiary or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries, including any challenges as to the validity, subsistence or ownership of such rights
List and description of any suspected or alleged infringement by third parties of intellectual property rights owned by the Company, any subsidiary or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries, or used in their business
Arrangements for the disclosure of confidential information (which includes technical and commercial information and know-how which is not in the public domain) either by or to the Company, any subsidiary or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries
Details of any agreements with employees and consultants regarding their use of the confidential information of the Company, any subsidiary or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries
Agreements, policies or other arrangements relating to proprietary rights of employees in products of the Company, any subsidiary or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries (including royalty or other fee arrangements)
VII.      PLANT, PROPERTY AND EQUIPMENT
Real Property
Description, location and character of all real property owned
Material deeds, surveys and other real property title documents
List of any material real property mortgages which are not disclosed in most recent financial statements
List of all leased real property, including descriptions, terms of leases, sale and leaseback arrangements, options, annual costs, etc.
Reporting letters and opinions regarding the acquisition of any material real property
List of title insurance policies
 Personal Property
Description, location and character of all personal property owned
List of all material leased personal property, including descriptions, terms of leases, options, annual costs, etc.
Miscellaneous
Description of facilities and plant, including listing of all material fixed assets and accumulated depreciation
Any available appraisals
VIII.     INSURANCEList and description of all material property, casualty, liability and other insurance policies
Any directors’ and officers’ liability insurance policies
Description of present reserves for, and all potential claims with respect to, any self-insurance
History of all insured claims including paid, reserved, and related expense amounts (first dollar loss run)
Loss runs for workers’ compensation and general liability
Loss history for any self-insurance (first dollar loss run)
Loss prevention/control recommendations made by insurers, brokers or consultants
 IX.       SALES/MARKETING
Description of the markets in which the Company, its subsidiaries or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries operate, identifying the type of customers and the size of the overall market (by value)
Identify any customers which account for more than 1% of annual sales of the Company, its subsidiaries or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries or, if there are more than ten such customers, the ten largest customers
The quarterly totals of sales
Details of current sales order statistics available to management
Sales comparison with the industry
Copies of standard sales correspondence, returns and allowance material together with samples of all forms of purchase orders, invoices, warranty agreements, guarantees, etc
Details of pricing policies and fluctuations
Copies of all printed price lists
Identification of principal competitors, a description of the basis of competition and the strength and weaknesses of the principal competitors
Indication of the relative size of the Company, its subsidiaries or any joint venture involving the Company or any of its subsidiaries within the industry.  Details of trade associations relating to the business and any company memberships
Details of current advertising program (including copies of all promotional or other material used or capable of use in connection with the business) and the cost of the same and any other promotion programs
Details of sales policies and methods of remuneration of sales personnel
The policy on giving express product warranties and rights to customers to refunds, exchanges or credits following a purchase and the value of refunds, exchanges or credits given and warranty claims
List the 10 largest suppliers
Current research and development plans and budgets
Correspondence and other documents relating to negotiations with competitors of the Company
Consultants’, engineers’ or management reports and marketing studies relating to broad aspects of the business, operations or products
 X.         MISCELLANEOUSPress releases
Listing and description of subsidiaries, joint ventures, partnerships, etc.
Description of any future acquisition or disposition plans
Description of any future restructuring plans
Description of Company’s information management system, including any future changes planned. پیوست شماره 2
روش‌های تعیین ارزش سهام
روش‌های متداول تعیین ارزش سهام شرکت‌ها
به طور کلی در تعیین ارزش سهام شرکت‌ها روش‌های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از این روش ها مبتنی بر ارزش دارایی‌ها و برخی دیگر مبتنی برارزش فعلی سودهای آتی شرکت‌ها است. در ذیل به هر یک از آنها اشاره می شود.
الف) روش ارزشیابی دارایی ها
در این روش ارزش دارایی‌های واحد اقتصادی، مبنای محاسبه تعیین ارزش قرار می گیرد. به این ترتیب که ارزش کلیه اموال منقول و غیر منقول که تحت کنترل واحد اقتصادی قرار دارند، جداگانه یا گروهی محاسبه شده و سپس ارزش کلیه بدهی‌های واحد اقتصادی از آن کسر می‌گردد. برای تعیین ارزش اموال تحت کنترل واحد اقتصادی می‌توان از موارد زیر استفاده نمود:
نظر کارشناس رسمی
نظر کارشناس خبره
ارزش دفتری دارایی‌ها که در دفاتر حسابداری واحد اقتصادی ثبت شده‌است (پس از اعمال تعدیلات لازم بابت مواردی از قبیل تورم و استهلاک دارایی‌ها)
ارزش روز بدهی‌ها – ارزش روز دارایی ها به قیمت کارشناسی
( پس از اعمال تعدیلات لازم )
ب) روش سود حسابداری
روش سود حسابداری یکی از روش های رایج تعیین ارزش واحد اقتصادی است. در این روش بر اساس تجزیه و تحلیل بنیادی یا تکنیکی، سود خالص حسابداری پس از کسر مالیات واحد مورد ارزیابی در هر یک از سال‌های آتی فعالیت آن، بیش بینی شده و سود قابل توزیع بین سهام داران مشخص می شود. سپس با در نظر گرفتن عوامل محیطی، صنعت و عوامل ویژه واحد اقتصادی (به طور کلی ریسک واحد اقتصادی)، نرخ تنزیل مناسب معلوم شده ارزش واحد مورد ارزیابی تعیین می شود.

ج) روش مقایسه‌ای
در برخی موارد به دلیل نبود اطلاعات یا فزونی هزینه بر منافع، ارزش یک واحد اقتصادی براساس مقایسه با واحدهای اقتصادی مشابه تعیین می گردد. به این منظور در ابتدا معیارهای اصلی موثر بر واحد مورد ارزیابی مشخص می‌شود و سپس با مقایسه ویژگی‌های واحد اقتصادی مورد نظر، مقدار معیار یا معیارهای تعیین شده برای واحدهای اقتصادی مشابه مبنای تعیین قیمت قرار می‌گیرد. متداول‌ترین معیارهای مورد استفاده در ایران معیار نسبت قیمت به در آمد هر سهم (p/E ) می باشد. در این روش مقایسه‌ای می‌توان از معیارهای دیگری مثل نسبت سود به فروش، نسبت سود عملیاتی به دارایی‌های خالص، نسبت گردش دارایی‌ها ، نسبت سود خالص به ارزش دفتری و نسبت قیمت به ارزش دفتری نیز استفاده نمود .

د) روش تنزیل جریان‌های نقدی
در این روش، تاکید اصلی بر جریان‌های نقدی حاصل برای سرمایه گذارانی است که از بابت سرمایه گذاری خود در شرکت، انتظار کسب بازده دارند. در روش تنزیل جریان‌های نقدی، ابتدا ارزش فعلی جریان‌های آتی حاصل برای افراد ذینفع ( شامل اعتبار دهندگان و سهامداران ) مشخص می شود و سپس با کسر ارزش فعلی حقوق مالی افراد ذینفع غیر از سهامداران عادی، ارزش واحد اقتصادی برای سهام داران عادی محاسبه می گردد. روش جریان نقدی آزاد و روش ارزش افزوده اقتصادی ( یا روش سود اقتصادی ) روش هایی هستند که می‌توان برای تعیین قیمت پایه سهام واحدهای اقتصادی از آنها استفاده نمود.

هـ) مستند سازی و گزارش‌دهی
فرآیند تعیین قیمت پایه از شروع عملیات آماده سازی و ارزیابی تا تصویب قیمت پایه توسط کمیته فنی (تخصصی ارزیابی قیمت) براساس مدارک و شواهد قابل قبول مرتبط صورت می‌گیرد. به این منظور در تعیین قیمت پایه در شرکت ذیربط باید کلیه امور انجام شده، در پرونده مربوط طبقه بندی و بایگانی شود. همچنین گزارش تفصیلی ارزیابی و خلاصه گزارش ارزیابی بنا به مورد، باید حاوی اطلاعاتی باشد که درکمیته فنی (تخصصی ارزیابی قیمت ) تعیین می‌شود.
و) ملاحظات روش‌های متداول برای ارزیابی شرکت‌ها
طرح های در جریان تکمیل
با توجه به اینکه نتایج این طرح ها هنوز در عملکرد مالی واحد اقتصادی ظهور پیدا نکرده و اثر مالی این طرح ها در نظر گرفته نشده است، مخارج انجام شده تا زمان ارزیابی با در نظر گرفتن نرخ تورم و بازده واقعی مورد انتظار محاسبه و به قیمت پایه محاسبه شده برای فعالیت های فعلی افزوده می‌شود.
دارایی‌های (جاری و غیر جاری) غیر عملیاتی
معادل ارزش کارشناسی تمام یا بخشی از دارایی‌های غیر پولی و ارزش دفتری دارایی‌های پولی که در جریان فعالیت‌های شرکت برای کسب سود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، (در روش‌هایی که در نظر گرفته نشده) به‌قیمت پایه اضافه می‌شود .
بدهی ها و ذخایر ثبت نشده در دفاتر
مبالغ این اقلام توسط کارشناس مالی برآورد و تعیین شده و در روش‌های ارزشیابی به نحو مقتضی در نظر گرفته می‌شود .
سرمایه‌گذاری‌های جاری در شرکت‌ها
معادل ارزش بازار یا ارزش کارشناس رسمی یا ارزش دفتری (هر کدام که بیشتر است) به قیمت پایه واحد اقتصادی افزوده می شود.
از آنجا که در به‌کارگیری هر یک از روش‌های تعیین ارزش سهام محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان تمامی روش‌ها را در مورد یک شرکت اعمال نمود، همواره سعی در استفاده از روش‌هایی بوده است که بتواند اکثر معیار‌ها را مورد پوشش قرار دهد.
بطور کلی در شرکت‌های نرم افزاری که دارایی‌های ثابت، نقش بسیار بالایی را در خلق ارزش ندارند، استفاده از روش ارزشیابی دارایی‌ها خیلی کاربرد ندارد. از طرفی در شرکت‌هایی که از تسهیلات مالی استفاده می‌نمایند، مزایای اهرمی ایجاد می‌شود که در شرکت‌هایی که از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند مزایای مذکور وجود نخواهد داشت.
در شرکت‌های تولیدکننده نرم افزار در کشور که عمدتا از وام‌های صندوق‌های حمایت از صنایع الکترونیک و غیره استفاده می نمایند، استفاده از روش‌هایی که تنها به سودهای آتی توجه می‌نمایند موجب می‌شود تا بخشی از درآمدهای شرکت که صرف بازپرداخت وام و هزینه‌های مالی می‌شود، در تعیین ارزش نادیده انگاشته شود. بنابراین در این شرکت‌ها استفاده از روش‌هایی که خلق ارزش ناشی از سود و هزینه‌های مالی را مورد نظر قرار دهند، ضروری به نظر می‌رسد.
به همین منظور در مدیریت سرمایه‌گذاری مدرن، روش‌هایی جهت تعیین ارزش به کار گرفته می‌شود که به جریان‌های نقدی آتی که ناشی از سود‌های آتی و استفاده از اهرم‌های مالی است، توجه می‌نماید. عمده‌ترین این روش‌ها روش جریانات نقدی آزاد است. در این روش برای محاسبه ارزش شرکت‌ها از جریانات نقدی آزاد ( که پس از کسر هر گونه پرداخت ضروری جهت سرمایه‌گذاری و باز پرداخت بابت وام است )، استفاده می‌شود.
در روش جریان‌های نقدی آزاد، سود خالص عملیاتی شرکت پس از کسر مالیات محاسبه و نیاز‌های سرمایه‌ای شرکت از آن کسر می‌شود و در نهایت جریان‌های نقدی آزاد شرکت به‌دست می‌‌آید. ارزش یک شرکت به‌روش جریان‌های نقدی آزاد عبارت است از ارزش فعلی جریان‌های نقدی آزاد آتی شرکت.
بنابراین :

در معادله بالا f.fc.f عبارت است از ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی و عبارت است از هزینه متوسط موزون سرمایه. عامل زمان نیز که اشاره به مدت زمان تاخیر در ورود جریان‌های نقدی آزاد دارد، با اندیس t نشان داده می‌شود.
شرح کامل روش f.fc.f یا جریانات نقدی آزاد در بخش 7 کتاب « در جستجوی ارزش » نوشته آقای Stern Stewart ارائه شده است.
متغیر های اساسی این مدل عبارتند از:
جریان های نقدی آتی = سود خالص بعلاوه هزینه های غیر نقدی سالهای آتی
جریان های نقدی آزاد = سود خالص عملیاتی پس از مالیات– افزایش در سرمایه گذاری هادر طی سال
هزینه متوسط موزون سرمایه = (حقوق صاحبان سهام *نرخ بازده مورد توقع آنها)+(تسهیلات بانکی* نرخ هزینه آن) * (1-t)
افزایش در سرمایه گذاریها = تفاوت سرمایه اول و آخر دوره
سود خالص عملیاتی پس از مالیات = سود خالص بعلاوه هزینه های مالی منهای صرفه جویی مالیاتی ناشی از بهره
سرمایه =کلیه منابع دارای هزینه = کل داراییها منهای بدهیهای بدون بهره
رشد سرمایه گذاری = مبلغ سرمایه گذاری * نرخ بازده سرمایه گذاری
نرخ بازده سرمایه گذاری = سرمایه / سود خالص عملیاتی بعد از کسر مالیات
تعیین ارزش سهام شرکت‌های نرم افزاری
شرکت‌های نرم افزاری عمدتا تفاوت خاصی با سایر شرکت‌ها دارند:
این شرکت‌ها جوان هستند.
حاشیه سود بالقوه بالایی دارند.
از رشد بالایی برخوردار هستند.
ارزش آنها عمدتا مبتنی بر دارایی‌های نامهشود است.
این شرکت‌ها نیازمند استفاده از روش‌های تعیین ارزش به‌ گونه‌ای هستند که تفاوت‌ها و ظرافت های آنها را نمایش دهد.
در کتب ارزیابی سهام به متدهای مبتنی بر جریان‌های نقدی آتی جهت تعیین ارزش این شرکت‌ها اشاره‌شده‌است.
فصل 28 کتاب«Business Valuation Hand Book Of » نوشته آقایان THOMAS L. WEST, JEFFREY D. JONES به تعیین ارزش سهام شرکت‌های کامپیوتری خصوصاً نرم افزار اشاره خوبی نموده است. مهمترین استنباطی که از این کتاب می‌شود تشابه روش‌ مورد استفاده در آن برای تعیین ارزش هست که بسیار نزدیک به روش مورد استفاده در کتب دیگر است.
در ادامه روش‌های تعیین ارزش شرکت‌های نرم‌افزاری در شش قالب، به شرح ذیل تشریح می‌شود.
الف) تعیین ارزش بر مبنای ضریبی از فروش
در این روش ارزش شرکت برابر با 5 یا 6 برابر فروش آن در نظر گرفته می شود. این روش ساده‌ترین و عمومی‌ترین روش می‌باشد. در این روش درآمدهای شرکت ناشی از موارد ذیل است:
فروش نرم افزارهای جدید
حق امتیاز
خدمات تعمیر و نگهداری
خدمات مشاوره
خدمات بازسازی و پشتیبانی و ….
ب) تعیین ارزش بر مبنای نسبت P/E
در این روش ارزش شرکت برابر است با نسبت قیمت تقسیم بر درآمد ضربدر درآمد هر سهم.

لازم به‌ذکر است که این روش متداول‌ترین روش ارزیابی سهام شرکت‌ها در بازار بورس تهران است.
ج) روش جریان‌های نقدی آزاد
جریانات نقدی آزاد برابر است با وجوه نقد آزادی که شرکت برای پرداخت تعهدات خود دارد ضربدر یک ضریب از پیش تعیین شده مانند ضریب قیمت به درآمد. فرمول اصلی این روش بدین ترتیب است:

د) ارزش جایگزینی
در این روش به هزینه‌های واقعی یک کمپانی با مشخصات شرکت موجود استناد می‌شود و عمدتا مبتنی بر معادله ذیل است:
هزینه‌های سالیانه حقوق و دستمزد برای هر نفرY *(برای مثال 30 نفر) نفر سال X= ارزش جایگزینی
در شرکت‌های جوان ارزش شرکت برابر است با:
هزینه کار انجام شده برای توسعه ورژن (نسخه)تکنولوژی موجود
هزینه های جایگزینی
ارزش حمایت های انجام شده توسط شرکای تجاری
هزینه زمان از دست رفته جهت تولید نرم افزار های جدید
هـ) ارزش معاملاتی یک شرکت مشابه
در این روش ارزش شرکت با مقایسه ارزش آن با شرکت‌های مشابهی که در معرض فروش قرار دارند، تعیین می شود.
و) ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی
در این روش ارزش شرکت برابراست با ارزش فعلی جریان‌های نقدی عملیاتی آتی شرکت در سال‌های آتی.

روش صندوق انجازات در تعیین ارزش سهام شرکت‌های نرم افزاری
صندوق انجازات برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که به نوعی در فن‌آوری اطلاعات فعال هستند، معیار‌های را استفاده می‌نماید که نتیجه‌ای از روش‌های پذیرفته شده در مدیریت سرمایه‌گذاری مدرن است . بنابراین، صندوق انجازات در راهنمای تعیین ارزش سهام شرکت‌ها به مدل f.fc.fیا جریانات نقدی آزاد اشاره و آن‌را به عنوان مبنای تعیین ارزش سهام شرکت‌ها تجویز می‌کند. روش محاسبه ارزش شرکت ها توسط صندوق انجازات دقیقا همان روش فوق است و متغیرهای اساسی آن همان متغیرهای اساسی مطرح درکتب مالی است.
بنابراین:

روش تعیین ارزش سهام توسط شرکت ثنارای
با توجه به اینکه روش‌های مبتنی بر جریان‌های نقدی به خصوص جریان‌های نقدی آزاد در تعیین ارزش سهام شرکت‌های نرم افزاری مفید است و از آنجا که این روش‌ها مورد قبول صندوق انجازات نیز می‌باشند، شرکت ثنارای در تعیین ارزش شرکت‌های داوطلب برای استفاده از منابع صندوق مذکور، از این روش‌ها استفاده می‌کند که عبارتند از:
روش تنزیل جریانات نقدی آتی
روش تنزیل جریانات نقدی آزاد
روش تنزیل سودهای آتی
استفاده از تجزیه و تحلیل حساسیت در انجام محاسبات مربوط به پیش‌بینی جریانات نقدی آتی
اجزای تشکیل دهنده جریان‌های نقدی آزاد و یا جریان‌های نقدی آتی فوق عبارتند از:
فروش و درآمدهای 5 سال آتی شرکت‌ها
قیمت تمام شده 5 سال آتی شرکت‌ها
سود خالص شرکت‌ها‌ در 5 سال آتی
سود خالص عملیاتی بعد از مالیات (NOPAT) در 5 سال آتی
سرمایه برای شرکت‌ها
هزینه متوسط موزون سرمایه
افزایش سرمایه گذاری (Increasing capital)
رشد آتی فعالیت‌های شرکت
جریان‌های نقدی آتی
تنزیل جریان‌های نقدی و تعیین ارزش
استفاده از این روش‌ها نیازمند محاسبه متغیرهای تعیین کننده ارزش است که توسط تهیه کاربرگ‌های محاسباتی و استفاده از تکنیک‌های آماری نظیر سری‌های زمانی، مورد محاسبه قرار می‌گیرند. پیش‌بینی متغیرهای مذکور تحت شرایط بدون رشد، با رشد ثابت و متغیر انجام می‌شود.
پیوست شماره 3
شرح کامل مراحل انتخاب و معرفی شرکت‌ها به صندوق انجازات توسط ثنارای
متدولوژی، روش کار و مراحل پیشبرد این عملیات، توسط شرکت ثنارای به‌شرح زیر است:
بررسی و پی‌گیری تقاضاها
بررسی تقاضاهای دریافت شده
تشکیل پرونده برای هر شرکت متقاضی
تهیه و ارسال فرم خوداظهاری برای شرکت‌های متقاضی
تماس تلفنی و پی‌گیری جهت دریافت اطلاعات مورد نظر
اخذ مدارک اولیه
صورت‌های مالی حساب‌رسی شده همراه با یادداشت‌های پیوست آن برای آخرین سال مالی
گزارش حساب‌رسی مستقل و بازرسی قانونی شرکت برای آخرین سال مالی
گزارش فعالیت هیأت‌مدیره برای سال مورد نظر
آخرین تراز آزمایشی حساب‌های شرکت برای سال جاری
لیست دارایی‌های ثابت
لیست و مشخصات تحصیلی و تجربی پرسنل شرکت
مشخصات پروژه انجام شده و پروژه در دست اجرا
پیش بینی جریان‌های نقدی آتی ناشی از اجرای طرح‌های تولیدی
طرح تجاری شرکت (در صورت وجود)
تشکیل پرونده
مکاتبات با شرکت مورد نظر
دریافت مدارک از شرکت
تهیه گزارش از بازدید شرکت
تهیه خلاصه نظرات کارشناسی
ارزیابی مقدماتی
پس از دریافت قطعی یک تقاضا و شرکت متقاضی به صورت زیر مورد ارزیابی واقع خواهد شد:
ارزیابی مقدماتی وضعیت تولید شرکت
ارزیابی وضعیت بازاریابی و فروش شرکت
ارزیابی وضعیت پرسنلی شرکت
ارزیابی وضعیت طرح‌های توسعه آتی و طرح‌های تجاری شرکت و گزارش‌های توجیه فنی و اقتصادی
ارزیابی مقدماتی وضعیت مالی شرکت شامل پیش بینی‌های فروش و غیره
ارزیابی وضعیت دارایی‌های ثابت مشهود و غیر مشهو0د
ارزیابی وضعیت دعاوی حقوقی، له و علیه شرکت و بدهی‌های احتمالی
ارزیابی وضعیت سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها
ارزیابی وضعیت مالیات شرکت متناسب با ذخایر مالیاتی و چگونگی تسویه حساب مالیات سنوات قبل
ارزیابی وضعیت سفارشات خارجی در مورد واردات قطعات
ارزیابی وضعیت وام و تسهیلات اعتباری دریافتی یا در شرف دریافت
بررسی راه‌های خروج از سرمایه‌گذاری نظیر فروش شرکت، فروش دارایی‌‌ها و…
مستند‌سازی تمامی مراحل
اخذ اطلاعات تکمیلی
اخذ اطلاعات لازم در تمامی زمینه‌های فعالیت شرکت
اخذ اطلاعات مالی سنوات قبل شامل گزارش مالی و فعالیت هیأت‌مدیره برای حداکثر 5 سال قبل
ریز اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها و…
اساس‌نامه، شرکت‌نامه
ریز پیش‌بینی طرح‌های تجاری و عملیاتی
کپی قراردادهای عمده
اسناد مالکیت دارایی‌های ثابت
مستند سازی و بایگانی
ارزیابی سهام
جمع‌آوری اطلاعات در خصوص ارزیابی
محاسبه نسبت بدهی به دارائی‌ها
محاسبه نسبت حقوق صاحبان سهام به دارائی‌ها
محاسبه متوسط هزینه بدهی
محاسبه بازده مورد توقع صاحبان سهام
محاسبه متوسط موزون سرمایه WACC
محاسبه سود خالص عملیاتی شرکت NOPAT برای 5 سال آینده
محاسبه افزایش سرمایه برای 5 سال آینده
محاسبه جریان آزاد نقدی
محاسبه ارزش شرکت از روش D.F.C.F
مستند سازی تمامی مراحل
تشکیل کمیته ارزیابی
انجام هماهنگی‌های لازم
تهیه فرم دعوت به جلسه
تشکیل جلسه
مذاکره و قیمت‌گذاری بر روی ارزش کلی شرکت و سهام آن
تهیه گزارش نهایی کسب و کار
جمع‌آوری تمامی مستندات
تکمیل نواقص احتمالی
تهیه فرمت گزارش مورد قبول صندوق انجازات
درج مستندات در فرمت مورد قبول صندوق
ویرایش گزارش
ترجمه گزارشدرخواست رسمی از صندوق انجازات برای سرمایه‌گذاری
پر کردن فرم‌های صندوق انجازات برای شرکت ارزیابی شده
ارسال فرم درخواست برای صندوق انجازات
دریافت نظر اولیه صندوق در مورد شرکت متقاضی
پی‌گیری‌ کار با صندوق
دریافت نظر صندوق و تهیه و ارسال اطلاعات تکمیلی مورد نیاز
پی‌گیری کار با صندوق انجازات
انجام مذاکرات لازم برای حصول توافق بر سر قیمت سهام
کمک به نهایی شدن شرایط خرید سهام در شرکت متقاضی
انجام اقدامات لازم برای تحقق سرمایه‌گذاری
انجام بررسی‌های حقوقی لازم برای تحقق سرمایه‌گذاری
برنامه‌ریزی برای اموری که جهت سرمایه‌گذاری لازم هستند
پی‌گیری انجام امور فوق توسط شرکت متقاضی
کمک به عقد قرارداد فروش سهام
نمونه‌ای از جدول مراحل ارزیابی سهام شرکت‌ها در صفحه بعد، آورده‌شده‌است.
Business Planning Chart
by Venture Planning Associates. Used by permission.
INCLUDEPICTURE “http://www.1000ventures.com/design_elements/sponsored/vc_bp_byvpa.gif” \* MERGEFORMATINET
How to write a Business Plan for new Venture
Partially adapted from “How to Write a Great Business Plan” by William A. Sahlman, 1997
The author is a Professor of Business Administration at the Harvard Business School in Boston, Massachusetts. He has been closely connected with more than 50 entrepreneurial ventures as an adviser, investor, or director.
The People        The Opportunity        The Context        Risk and Reward      The Deal and BeyondFew ideas of business attract as much attention as new ventures, and few aspects of new-venture creation attract as much attention as the business plan. Countless books and articles in the popular press dissect the topic. A growing number of annual business-plan contests are springing up across the United States, and, increasingly, in other countries. Both graduate and undergraduate schools devote entire courses to the subject. Indeed, judging by all the hoopla surrounding business plans, you would think that the only things standing between would-be entrepreneur and spectacular success are glossy five-color charts, a bundle of meticulous-looking spreadsheets, and a decade of month-by-month financial projections.
Nothing could be further from the truth. In my experience with hundreds of entrepreneurial start-ups, business plan ranks no higher than 2 – on a scale from 1 to 10 – as a predictor of new venture’s success. And sometimes, in fact, the more elaborately crafted the document, the more likely the venture is to, well, flop, for lack of a more euphemistic word.
What’s wrong with most business plans? The answer is relatively straightforward. Most waste too much ink on numbers and devote too little to the information that really matters to intelligent investors. As every seasoned investor knows, financial projections for a new company – especially detailed, month-by-month projections that stretch out for more than a year – are an act of imagination. An entrepreneurial venture faces far too many unknowns to predict revenues, let alone profits. Moreover, few if any entrepreneurs correctly anticipate how much capital and time will be required to accomplish their objectives. Typically, they are wildly optimistic, padding their projections. Investors know about the padding effect and therefore discount the figures in business plans. These maneuvers create a vicious circle of inaccuracy that benefits no one.
Don’t misunderstand me: business plans should include some numbers. But those numbers should appear mainly in the form of a business


5 دسته‌بندی نشده  وضعیت نقدی مدیریت کسب قیمت صندوق سود سهام دارایی ثنارای پیوست بینی بازار انجازات اقتصادی آتی venture VC subsidiaries rights property plans other or material management list joint its involving including Description Company Business any all agreements
قیمت: 100 تومان

برای پیدا کردن مطالب مشابه در این سایت ، از قسمت جستجو استفاده کنید 

کلمه کلیدی را وارد کنید :

مطالب مرتبط

5

30 (2393)

HYPERLINK “http://vahidsaeedi.blogfa.com/post-3.aspx” رفتارشناسی حیوانات اهلی مقدمه: در طول چندین هزار سال انسان شکارچی و مصرف کننده گوشت می‌باشد. انسان Homoerectus در 400 هزار سال قبل شکار و استفاده از آتش را برای پختن گوشت آغاز ادامه مطلب…

5

30 (2354)

7) بحث با توجه به مصرف رو به رشد فراورده های پروتئینی دریائی در جهان و سمیت بالقوه فلزات سنگین در این ماده مصرفی، بررسی این عوامل به عنوان یک شاخص بهداشتی در دستور کار ادامه مطلب…

5

30 (2252)

کارآفرینی کارخانه ماکارونی مقدمه ماکارونی در حال حاضر به عنوان عنصری پر اهمیت در تامین غذای روزانه مردم دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است . با توجه به این مهم گروهی از پیشگامان آرد ادامه مطلب…

background